Llengües

Orris de Carla – El Serrat

Descripció:
Camí que uneix la vall d’Auzat-Vicdessos a la vall d’Ordino, passant pel port del Rat (frontera) i baixant fins al primer poble de la vall, el Serrat. És una ruta secular que al llarg del temps, ha permès els intercanvis socials, econòmics i culturals entre ambdues valls. Una part d’aquest recorregut correspon a la ruta que seguí el gran poeta català Mossèn Jacint Verdaguer.
Punt d’inici:
Orris de Carla.
Interès:
Històric, cultural i paisatgístic.

Dificultat

Accés

Vehicle:

-Costat Francès:

Carretera N-20 de Toulouse a Puigcerdà, a l’arribar a Tarascon-sur-l’Ariège prendre el desviament d’Auzat per la carretera comarcal D. 8. A l’arribada a Auzat seguir per la pista forestal cap a Marc i l’estany de Soulcem.

-Costat Andorrà:

Accés en vehicle del Serrat fins a Ordino per la carretera CG-3. Aparcament de la Coma d’Arcalís.

Autobús:

Parada al Serrat: Transport públic parroquial: Ordino - El Serrat - Ordino - Coll d'Ordino – Ordino.

Horaris: des d'Ordino cada hora, des de les 07h00 fins les 21h00, des del Serrat: cada hora, des de les 07h30 fins a les 21h30.

Informació: www.comuordino.ad / Companyia: Hispano Andorrana /Tel. +376 807 000.

Taxi

-Costat Francès: Transports PUJOL - VICDESSOS + 0033 (0)5 61 64 88 02

-Costat Andorrà: Reserves taxi Tel.:+376 828 000 / +376 863 000 / +376 812 345

Recorregut:

• Orris de Carla- Port del Rat.

Des d’Orris du Carla agafem la pista direcció la cascada de Labinas. Travessem el riu i seguim el camí per la riba dreta fins la Cabana de la Croutz. Passar la cabana i seguir la senyalització blanca i vermella en direcció al Port de Rat. Travessar la carretera i seguir cap a Orris de Rat d’en Bas. Continuar i passar per davant dels Orris de Rat d’en Haut fins la intersecció. Prendre la direcció Port du Rat (2.537m) amb la senyalització del GRT blanca i vermella amb una progressiva pujada.

• Port del Rat – El Castellar

Arribats al port de Rat (2.537m) comencem la baixada fins a una primera cruïlla, continuem a mà esquerra més amunt d’una gran bassa, creuem la pista que seguim, dominant una magnífica mollera i arribem a uns orris restaurats. Després del bar de la Coma, baixem per la carretera, fins al començament del camí dels estanys de Tristaina que hem de seguir fins a travessar una palanca. Continuem baixant a mà dreta, passant per la cabana del Bruig i seguim el riu de La Coma, deixant el camí de l’estany de l’Esbalçat a mà esquerra.

• El Castellar- El Serrat.

Continuem el GRT(i ruta Verdaguer) fins arribar a l’antiga carretera d’Arcalís que passa davant d’unes cabanes situades al Castellar(1.867m) i continuem fins al pont on es troba la carretera general que seguim de baixada uns cent metres. Agafem a mà dreta un baixador que ens porta a seguir el riu de Tristaina fins al planell d’Encodina. A partir d’aquí tornem a seguir la carretera general fins trobar a mà dreta una pista que s’endinsa per una zona forestal d’avellaners i pi roig que ens porta fins al poble del Serrat.

Llocs de repòs:

• Oficina de turisme de les muntanyes de Tarascon i Vicdessos - Auzat
    Carrer de les Pyrénées d’Auzat 09220 Auzat

Tel. + 33 (0)5 61 64 87 53 / inf@tarascon-vicdessos.com

Andorra:

• Zona de la Coma: Bar de La Coma obert els mesos d’estiu.

• Punt de berenada d’Encodina: Equipat amb taules bancs i graelles.

Punts d’informació:

• Zona de Sorteny: Caseta d’informació del parc natural de la vall de Sorteny (2km).

Obert 15/06 - 08/09 cada dia. Tel. : +376 849 849 / +376 878 173

Informació: web : www.comuordino.ad / e-mail : sorteny@ordino.ad.

Restaurants i allotjaments:

Camp de neu Ordino-Arcalís - Arcalís, AD300 Ordino

Tel.+376 850 201

www.vallnord.com

Carns a la brasa, planxa, entrepans, plats combinats.

Punts de serveis:

• Farmàcia més propera a Ordino.

• Farmàcia Font Freda.Telèfon: +376 837 000

• Botigues i supermercats.

Activitats:

• Oficina de turisme de les muntanyes de Tarascon i del Vicdessos - Auzat :

Carrer de les Pyrénées - 09220 Auzat
Tel : +33 (0)5 61 64 87 53 / inf@tarascon-vicdessos.com

Via Ferrada, recorregut d’aventura, parapent, escalada, descens de barrancs, BTT, equitació, piscina (estiu), espais esportius interiors i exteriors, ...

A Sorteny ( a 2 km)

Parc natural de la vall de Sorteny. Tel. : +376 849 849 / +376 878 173

Informació: web : www.comuordino.ad / e-mail : sorteny@ordino.ad

Observar:

• Camp de neu: baixant del Port del Rat passem pel sector de la Coma de l’estació d’esquí VALLNORD d’Ordino-Arcalís.

• Orris i cabanes : tot al llarg del recorregut trobarem orris i aixoplucs de pastors que són els testimonis de la intensa activitat agro-ramadera de la vall al llarg del temps. Destaquem els orris de la Coma, del Bruig, del Castellar i d’Encodina.

Al Serrat:

• Església de Sant Pere del Serrat:

Arribant al Serrat passarem per l’església de Sant Pere, construïda entre el segle XVI i principi del XVII. És un edifici de planta rectangular en el qual, a l’exterior, no es distingeix l’absis i està construïda directament sobre la penya, sense cementacions. A l'interior es conserva un retaule dedicat a sant Pere que ha estat datat de final del s. XVI o principi del XVII.

• Paisatges de la vall d’Ordino:

Podem gaudir dels espectacular paisatges caracteritzats per una continua alternança entre els prats de dall del fons de vall i els boscos dels vessants. És un explosió de colors que canvia en funció de l’estació de l’any.

Prop de la zona:

A Arcalís:

• Circ dels estanys de Tristaina amb circuit interpretatiu

En les zones properes a l’itinerari , podem observar el circ glacial de Tristaina que és un dels llocs més visitats d’Ordino i de tot Andorra, que reflecteix l’origen glacial de la vall. Per arribar-hi trobarem el camí just al darrera del restaurant de la Coma (temps: 15 minuts).

• Pic d’Arcalís : muntanya solar

Arribant a la part baixa d’Arcalís, mirant en direcció sud-oest observarem el pic d’Arcalís. Segons les reflexions de Bonaventura Adellach, la sortida del sol al Pic d’Arcalís, anomenada muntanya solar, podria haver servit als pastors prehistòrics de les valls dels Orris per establir un calendari solar per tal de saber quan calia fer els canvis d’herbes o tornar cap a les fires de la plana.

A Sorteny:

• Parc natural de la vall de Sorteny A 2 Km. De l’itinerari per la ctra. CS-370 accés al parc de Sorteny.

Viure la Natura:

• Destaquem el conjunt de zones humides de la Coma del Forat que són el testimoni de l’evolució d’unes basses que quedaren després de la retirada de la glacera que cobria la vall fa uns 9.000 anys. Des de la zona de la boca del túnel del port de Rat fins als meandres de la Coma, trobem una evolució dels diferents estadis de la dinàmica de la vegetació d’aquests ambients humits coberts parcialment per espècies vegetals adaptades com les esfagnes, les molses o els càrex, envoltant les basses i acabant recobrint-les totalment. El riu troba llavors el seu pas a través de la vegetació i dels sediments emplenant el fons del circ glacial, formant uns meandres que travessen un mosaic d’hàbitats humits. Al llarg del recorregut observarem la flora alpina i subalpina típica d’aquesta zona dels Pirineus. Podem veure alguna fauna d’interès i en particular : l’ermini, algun isard a les parts altes i el tritó pirinenc en les zones humides i rierols.

Provar:

Al Serrat:

• Sant Pere (29 de juny)

A Ordino Arcalís VALLNORD:

• A l’hivern: copa del món d’esquí de muntanya / El Dorado freeride/ el Trofeu Borrufa

Descobrir:

• El patrimoni agro-ramader

Destaquem una gran riquesa patrimonial a nivell arquitectònic en tot el recorregut (cabanes, pletes parets de pedra seca, una estructura singular enterrada amb només el sostre rodó visible (possible soscava a formatge) : des del neolític, els pastors i els ramats han modelat el paisatge.

• Circuit interpretatiu del circ glacial de Tristaina.

Aconsellem visitar el circuit interpretatiu del circ glacial de Tristaina. Els tres llacs de Tristaina se situen en el marc d’un circ glacial que descobrim seguint un circuit interpretatiu al voltant dels estanys que ens apropa al paisatge d’alta muntanya en una zona geològica particular del Pirineu : la falla de Merens. Uns plafons ens permeten interpretar el paisatge com els elements del relleu - les geleres rocalloses, els blocs erràtics, les morenes de nevé i alguns minerals - així com la vegetació - zones humides, prats i landes subalpines - o una fauna especialitzada.

• Parc natural de la vall de Sorteny

Si ens desviem una mica de la nostra ruta podem visitar el parc natural de la vall de Sorteny, primer parc natural del país (1999), és un concentrat de natura molt accessible, sobre només 1.080 ha. Un centenar d’hàbitats diferents alberguen una gran diversitat florística i faunística. Les zones humides del parc estan inscrites a la llista internacional de zones humides d’interès de RAMSAR. Una diversitat de serveis (caseta d’informació, guia de muntanya, refugi guardat, senders d’interpretació, jardí botànic) ofereix al visitant un ampli ventall d’activitats per apropar-se a un paisatge cultural modelat per l’home des de fa milers d’anys.

Bibliografia

Cartografia

• Mapa del recorregut de l’editorial Alpina a escala 1 : 40000

• Mapa 1.14 i 2.14 de Muntanyes d’Andorra a escala 1 : 10.000, Govern d’Andorra

Llibres de consulta

• Adellach, B. & Riba, J. (2004). El pic d’Arcalís : la muntanya solar, un calendari natural. Andorra: Jaume Riba.

• Andorra Turisme & Comuns. Guia de senderisme Camins d'Andorra.

• Comú d’Ordino. Sobre Verdaguer... Guia de la ruta de Verdaguer a Ordino. Disponible a http://www.ordino.ad/estiu/descobreix/ruta_verdaguer.aspx